Verslagen

Jonathan

Vicky

27 oktober 2006 Jonathan en Vicky raften voor het eerst in hun leven

Het is een spiksplinternieuw minibusje van een onbekend (Chinees of Indisch) merk waar we aan boord gaan om 7 uur in de ochtend. Het is voor de chauffeur een hele klus om ons door het drukke verkeer uit Kathmandu te krijgen. Wanneer het verkeer muurvast zit, rijdt hij een smal, niet geasfalteerd straatje in en brengt ons op die manier, wel goed door elkaar geschud, iets verder voorbij de opstopping terug op de hoofdweg. Aan de rand van de vallei waarin Kathmandu ligt, moeten we halt houden voor een wegversperring en moet de toelating getoond worden. Straatverkopers, waarvan veel kinderen, bieden ons via het venster hun koopwaren aan. Na de wegversperring beginnen we aan een kronkelende afdaling. De hemel is staalblauw en we zien in de verte witte bergtoppen schitteren in de zon. De baan blijft druk en de vele bussen, vrachtwagens en in mindere mate auto’s toeteren bij elke bocht, al hing hun leven er van af… en eigenlijk is dat ook wel zo. Het claxonneren helpt echter niet altijd; we rijden voorbij twee bussen die in een bocht in elkaar geramd zijn. We vragen ons af hoe het de passagiers is vergaan, ook zij die zich vaak in grote getallen boven op het dak bevinden.

Iets voor tienen houden we halt aan een baancafé waar zwemvesten en –helmen ons liggen op te wachten. We stappen als enigen uit. De anderen rijden ineens door naar het Rainbow SafariResort te Chitwan (zie www.rainbowadventure.com ). Wij geven hen onze kleine rugzakken mee (inclusief diegene met onze laptop – te riskant dat die in het water verdwijnt).

In de vallei waar we ons nu bevinden, is de mist aan het optrekken. Het landschap is tropisch. Er vliegen kleurrijke vlinders om ons heen. We wachten op een zandstrandje langs de Trisuli rivier tot de andere rafters aankomen. In totaal zijn we met 4 boten met elk een zevental toeristen aan boord. Bij ons vervoegen zich 4 Nederlanders.  De gids geeft ons roei-instructies voor we aan boord gaan. We trekken onze zwemvesten aan, zetten onze helmen op en zetten ons op de zijkant van de raft. Het avontuur kan beginnen. “All forward, please”, roept onze kapitein, en we peddelen dat het een lust is.

Bij de eerste “rapid” (= versnelling in de rivier) hebben we al prijs. We duiken door de golven heen en krijgen daarbij bakken koud rivierwater over ons heen. De rapids wisselen zich af met rustige stukken. Wat een heerlijke manier van reizen is dit – veel beter dan een bus en zelfs een trein. Xenia is opgelucht dat de rapids minder groot zijn dan die die we ooit in Canada hebben gedaan. Kort na de middag houden we halt aan een zandstrand. We krijgen een lekkere, koude lunch aangeboden met veel groenten, tonijn, lapjes cornedbeef en zelfs kaas. Dan vertrekken we voor het tweede deel van onze toch vandaag.

Onze kinderen krijgen er steeds meer zin in. Dit is beter dan Bobejaanland! Dan waarschuwt onze gids voor de grootste rapid van de tocht. Gisteren is er hier een boot, vanzelfsprekend niet van zijn maatschappij, over kop gegaan en zijn alle opvarenden in het kolkende water gevallen. Xenia vindt het verstandiger van onze kinderen een stukje over de rotsen te laten klimmen voorbij deze rapid. Ik blijf aan boord. We overleven zonder kleurscheuren de rapid, maar zijn wel kleddernat. Wat verder volgen nog enkele, kleinere rapids en dan krijgen we de mogelijkheid om een stuk in de rivier te drijven in onze zwemvesten. Gezien de zon al achter de heuvels is verdwenen, houden we het zwemmen voor de dag nadien.

Aangekomen bij het eindpunt, zijn wij de enigen van de bende die de nacht langs de rivier gaan doorbrengen. Morgen varen we verder stroomafwaarts richting Chitwan National Park.

Op het mooie zandstrand zijn er voor ons al twee tentjes opgesteld. Er wordt een tafel met vier klapstoeltjes klaargezet. Het tafeltje wordt bedekt met een tafellaken. De kok begint aan de voorbereidingen voor ons avondmaal. Onze kinderen creëren in het zand twee grote nationale parken vol hoge bergen, doorkruist met spectaculaire wegen. In afwachting van het avondeten krijgen we heerlijke thee en vers gemaakte popcorn. Het avondeten zelf bestaat uit lekkere Nepalese gerechten met gekruide kip, noedels, rijst, aardappeltjes en een mooi versierde groenteschotel. We voelen ons de koning te rijk. We krijgen kaarsen voor onze tenten. Ze kennen hier een vernuftig systeem voor de kaarsen. Ze vullen namelijk een doorzichtige plastieken zak voor de helft met zand, steken er vier stokjes in aan de zijkant met de kaars in het midden. De kaars waait niet uit en door het plastiek geeft het verbazingwekkend veel licht. Ha ja, voor het toilet hebben ze voor ons een tentje op het strand gezet met daarin een uitgegraven put. Zo hebben we onze privacy.

Na het eten wordt een kampvuur gemaakt en onze gids vertelt over zijn gezin (vrouw en drie kinderen), het inkomen van een bootgids zoals hij, het kastensysteem, de strijd van de maoïsten en nog veel meer. Onze kinderen liggen intussen al in hun tentje te slapen.

vorige                                                                                                                          volgende