Verslagen

Eddy & Xenia

Jonathan

Vicky

12 juli 2007 José gidst en Harry P.

José stelt voor om me in zijn auto mee te nemen naar de markt.

Hij vertelt me onderweg hoe hij, als zoon van een Peruviaanse luchtmachtcommandant, een strenge opvoeding heeft gehad. Hij heeft drie diploma’s op zak, rechten, marketing en een MBA. Het is zijn droom om in heel Zuid-Amerika hostels te openen. “Wanneer Jonathan zijn studies heeft beëindigd, mag hij mij komen helpen”, zegt hij mij J.

Hij legt me ook uit hoe Lima in de jaren 80, begin 90, ten tijde van het terrorisme in het land (ondermeer het Lichtend Pad) door vluchtelingen van het platteland explosief gegroeid is van 4 naar 9 miljoen inwoners. Deze immigratiegolf zorgt vandaag de dag nog steeds voor spanningen tussen de vroegere en de nieuwe inwoners van de stad.

Volgens José was de vroegere president Fujimori een goede president. Niet iedereen echter deelt deze mening. Zo vertelt een taxichauffeur ons iets later dat Fujimori een schurk was die alleen de rijken hielp nog rijker te worden en het land moest ontvluchten omwille van een schandaal rond geldverduistering…

Op straat zien we een massa zwaar bewapende oproerpolitie. Ze verwachten vandaag een protestactie van de vakbonden. Het kan hierbij soms erg hard aan toe gaan. De krant bloklettert vanmorgen dat er gisteren 11 doden zijn gevallen! Andere trekkers die vanochtend een bus vanuit Lima naar het Noorden wilden nemen, kregen te horen dat de bussen wellicht niet uitrijden. We hebben dus precies geluk gehad dat we gisteren in Lima zijn geraakt.

Op de markt neemt José me eerst mee naar de standjes met piraat DVD’s. Hoe, is Harry Potter V, nog niet beschikbaar? Nog even geduld, vertellen de verkopers ons, de kopie wordt in de late namiddag verwacht (prijs één EUR)…

José doet me heel wat exotisch fruit, dat ik helemaal niet ken, kopen. Die namiddag proeven we het fruit, ofwel verwerkt in een milkshake (mjam mjam) of gewoon zo. Heerlijk!

Voor de lunch gaan we met zijn allen shoarma eten, gevolgd door een verrassing voor onze kinderen, de film Harry Potter en de Orde van de Feniks (in het Engels), een piraten DVD maar wel in de bioscoop. Er zijn slechts een handvol toeristen in de zaal, de massa wordt dan ook vanavond verwacht voor in het Spaans gedubde versie. We genieten met zijn allen van de alweer spectaculaire film.

Terug in het hostel nemen we afscheid van de vlotte hosteluitbater José en van 4 Franse meisjes die we hier hebben leren kennen. Ze studeren bedrijfsbeheer in Frankrijk en hebben op eigen initiatief een organisatie opgezet om in Peru mensen van het platteland te helpen met microkredieten. En dat doen ze tijdens hun zomervakantie. Een mooi voorbeeld voor onze Belgische studenten (voor meer info zie www.entusmanos.fr).

We nemen ook afscheid van een Belgisch koppel, Ruth en Peter die vers van België in Peru zijn geland.

Op de luchthaven verloopt het jammer genoeg niet erg vlot. Bij American Airlines is het verschrikkelijk lang aanschuiven om in te checken (zo lang heeft het nog nooit geduurd op onze reis), en dan blijkt dat onze vlucht vertraging heeft. In plaats van om half twaalf op te stijgen, wordt het kwart na twee in de ochtend.

Maar dan is het zover. We laten Zuid-Amerika, waar we een goede vijf maanden hebben rondgetoerd, achter ons, en vliegen naar de moderne Verenigde Staten van Amerika! Het backpacken is gedaan, de vakantie gaat beginnen.

PS Weet je wat we vergeten zijn in ons hostel? Onze in China gekochte cowboyhoeden en Vicky’s Bolivar pet. De hoeden hebben ons maanden tegen de zon en zelfs de regen beschermd. De vorm was eruit, dus erg bruikbaar waren ze niet meer. Maar toch is het met pijn in het hart dat we ze (ongewild) in Zuid-Amerika hebben achtergelaten. Voor Vicky’s pet vinden we nog een oplossing. Een mailtje naar José en de twee Belgen, en zij gaan Vicky’s pet mee terug nemen naar België. Met dank!

vorige                                                                                                                          volgende