Verslagen

Jonathan

Vicky

21 november 2006 Viewpoint 2, modderstroom te Java, en bus naar Lovina,

Valesca en Hemang hebben gevraagd of we niet een tweede keer om 4 uur meewillen naar View Point 1. Gezien we vandaag echter een nachtbus nemen naar Bali, willen we er niet weer zo vroeg uit.

Xenia is wel wakker om 5 uur en bewondert de zonsopgang van de rand van de buitenkrater. Na ons ontbijt gaan we met zijn allen te voet omhoog naar het iets lager gelegen Viewpoint waar ik gisterenavond alleen naar toe ben gestapt. Onderweg zien we nog Valesca en Hemang die vandaag verder reizen. Ze laten ons prachtige foto’s zien van de zonsopgang. Nu hebben we vanzelfsprekend wel een beetje spijt dat we er niet bij waren… We zijn echter wel uitgerust nu en het wordt een knappe tocht. We zien zowel mannen als vrouwen die op het veld aan het werken zijn. Ze zijn vooral uien aan het rooien. Ver achter de Mount Bromo zien we voor de eerste keer de hoge, veel donkere rookpluim van de actieve vulkaan Semeru. We blijven geruime tijd op het uitkijkpunt om te genieten van het zicht (en om wat uit te rusten na de steile klim).

Rond een uur of elf zijn we terug aan ons hotel. We pakken in, lezen en spelen nog wat. Om 16 uur gaan we met een vol busje, van de 2275 meter waarop we ons bevinden, terug naar het stadje Prombolingo in het dal. Het busje zit stampvol en af en toe klimmen er mensen op het dak. Dat belet onze chauffeur niet te racen tegen een ander busje; echt krankzinnig! Het lijkt wel of ze om het eerst in Prombolingo willen zijn.

De race zorgt ervoor dat we al om half vijf in het stadje zijn en onze bus die ons verder brengt naar Bali, wordt pas om 19 uur verwacht. We doden de tijd met iets kleins te eten, te kaarten en gelukkig is er Uddin! Hij is niet alleen een gids (voor ondermeer Anders Reizen) maar ook een voortreffelijke goochelaar en kent bovendien flink wat woorden Nederlands. Hij onderhoudt ons gezinnetje wel zeker een uur. Ook hij doet zijn beklag over de weinige toeristen in Indonesië. We geven hem een kleinigheid als waardering voor zijn kunsten. Jonathan en Vicky kunnen niet wachten om de tovertrucs te laten zien aan hun vrienden. Gezien die er niet zijn, zullen ze de volgende dagen de kelners van de restaurants entertainen met hun nieuw aangeleerde trucs.

Wie een gids nodig heeft voor een bezoek aan Java of Bali kan gerust Uddin contacteren op volgend adres:
Hasiruddin (Uddin)
Jl. Bromo  NO 128 Triwung Kidul
Probolinggo

Tel: +628124976392

De bus komt er maar tegen half elf in de avond. De reden voor de late komst wijt onze reisagent aan een modderstroom die al maandenlang een heel deel van Java nabij Sidoarjo in zijn greep houdt. Op 27 mei boorde de Indonesiche firma Lapindo drie kilometer diep en stootte op een gigantische voorraad hete modder en gas die via het boorgat, en later door scheuren en barsten in de buurt, naar boven stroomde. Sindsdien stroomt dagelijks 50 000 m³ 60 graden hete modder naar boven. Rijstvelden, wegen, irrigatiekanalen en ook hele dorpen zijn bedolven onder het toxisch goedje. Oorspronkelijk wees het bedrijf Lapindo alle verantwoordelijkheid af door de aardbeving, die Yogyakarta begin juni trof, als hoofdschuldige van deze ramp aan te duiden. Inmiddels werd Lapindo aan een internationale firma verkocht, zodat de vraag blijft wie er nu verantwoordelijk is voor de ondertussen tot ettelijke miljoenen Euro opgelopen schade. Experts van heel de wereld zijn naar Java gekomen om de ecologische en economische ramp te stoppen, maar voorlopig zonder veel succes. Op te volgen dus…

Wat onze bus betreft, die heeft uistekende achteruitleunende zetels, veel beter dan de trein van Jakarta naar Yogyakarta. We krijgen dekens, kussens en met uitzondering van Xenia slapen we zelfs door wanneer de bus de overzetboot naar Bali oprijdt…

vorige                                                                                                                          volgende