Verslagen

Jonathan

Vicky

31 augustus 2006 Oversteek naar Zanzibar

We hebben via Benjamin tickets gekocht voor de Dar Express bus naar Dar Es Salaam. Om half zes ’s morgens nemen we een taxi met al onze bagage naar het vertrekpunt van deze bus. Het is een grote, verzorgde bus die bijna helemaal vol zit. Het is nog donker wanneer we Arusha verlaten. Wanneer we Moshi binnenrijden is het licht, maar laag hangende wolken verhinderen ons spijtig genoeg om de Kilimanjaro te zien. We zullen dus nog een keer moeten terugkomen naar Tanzania. Het is een lange busrit langs dorpen met mooie rieten hutjes tussen de palmbomen en tropisch begroeide heuvelruggen. Onderweg worden 2 films gespeeld in het Swahili. Het lijkt wel de Tanziaanse versie van Thuis. Er wordt flink wat in afgeweend, geschreeuwd en zelfs geslagen (mannen die vrouwen slagen, vrouwen die vrouwen slagen…) De lokale passagiers van de bus – wij zijn de enige blanken – moeten er smakelijk mee lachen.

Om 15 uur rijden we het drukke Dar Es Salaam binnen. En ja, Sir James, een vriend van Benjamin, staat ons vriendelijk op te wachten aan de eindhalte. Om te vermijden dat we overvallen worden door een hoop lokalen die ons allemaal willen meenemen met hun taxi naar het beste hotelletje van de stad, hebben we deze regeling getroffen. Gelukkig maar. Sir James neemt ons mee in een taxi en voert ons onmiddellijk naar het loket van de snelboot. Hij maakt van Vicky een meisje van 5 jaar zodat ze niet moet betalen. Om dat te doen, moet de man achter het loket wel worden omgekocht want hij gelooft het niet. Uiteindelijk betaal ik voor Vicky de helft van de prijs voor een kind. Sir James helpt ons de bagage mee aan boord van het schip te dragen. Dankzij zijn hulp lukken we erin de laatste boot van de dag naar Zanzibar te nemen. Zo moeten we niet in Dar Es Salaam overnachten. We zijn nog maar net goed en wel aan boord wanneer de trossen van het schip worden losgegooid. Bedankt Sir James!

Het is een snelle boot. Jammer genoeg krijgt Vicky last van zeeziekte en ze hangt slap in mijn armen boven aan dek. Jonathan is uitgelaten en mag zelfs even op de brug naast de stoel van de kapitein. Intussen wordt binnen de hilarische kinderfilm “Zulu” afgespeeld. Aan boord maak ik een praatje met een Imam van Zanzibar en een lokale zakenman. Geloof en zaken, aardige gespreksonderwerpen.

Wanneer we aanmeren in Zanzibar, moeten we nog langs de douane – voor de statistieken, zeggen ze. Het is al donker wanneer we de nodige papieren hebben ingevuld en stempels hebben gekregen in onze paspoorten. Ook hier staat weer een breed lachende jongeman met een bordje “Mr. Eddy” ons op te wachten. In Arusha belde ik met Benjamin’s telefoon naar het Warere Town House in Stone Town. Warere Town House (www.wareretownhouse.com ) is slechts enkele minuten te voet van de aanlegsteiger. Het is een oud Arabisch herenhuis, mooi ingericht met antiek en Arabische snuisterijen. We krijgen er kamer 15 op de tweede verdieping, waarin twee verhoogde bedden staan, beide met een muskietennet, een tafeltje en een aparte badkamer. Een trap leidt ons naar het dakterras met zicht op zee en de daken van Stone Town. Onze magen grollen, dus gaan we op zoek naar een restaurantje. Aan zee ligt het restaurant Mercury, een ode aan Freddy Mercury die op Zanzibar in 1946 is geboren. Op muziek van Queen eten onze kinderen - je raadt het al - een pizza. En dan is het bedtijd.

vorige                                                                                                                          volgende